Träning för unga i multihallen

Kul att du vill testa individuell träning i vår multihall! När du fyller 13 år i år tror vi att du kan ta steget ut i träningsvärlden. Vi tror att du kan ta ansvar för din träning, därför får du både träna i grupp med ledare och på egen hand i multihallen.

 

Vi rekommenderar varmt att boka in en kostnadsfri individuell instruktion med någon av våra tränare. Då får du ett träningsprogram, lära dig övningar och teknik. Du får inspiration och hjälp till träningen. Är det lång väntetid på instruktioner? Inga problem! Ta hjälp av en Tillgänglig Tränare för att komma igång.

 

Träningsupplägg individuell träning i gymmet

  • En uppvärmning på cirka 10-15 minuter ska inleda alla träningspass.
  • Ett pass kan vara mellan 40 och 60 minuter och bör innehålla basövningar för stora muskelgrupper, hållning och ryggens olika funktioner.
  • Belastningen bör ligga på cirka 60-70 procent av vad du maximalt klarar. Varje set bör bestå av 15-20 repetitioner. Totalt rekommenderar vi 7-10 övningar och 1-2 min vila mellan seten.
  • Fokusera på tekniken och låt den styra belastning och övningar.
  • Träningen ska avslutas med nedvarvning och rörlighetsövningar.
  • Det är bra att börja på en lagom nivå i intensitet eller köra ganska korta pass i gymmet. Efter hand kan man bygga på eller prova på högre intensitet, längre pass eller ökad svårighetsgrad.

 

Att trivas i multihallen

  • Vi vill skapa en atmosfär som gör att alla vill komma till Friskis&Svettis och träna. Det är mycket som ska stämma om vi ska lyckas bygga in den här varma känslan vi är ute efter. Att vi håller hög kvalitet på maskiner, instruktörer och inredning är en bra början. Men resten är du själv med och skapar. Vi vill att du följer följande trivselpunkter:
  • Doping är självklart förbjudet
  • Ha rena kläder och skor.
  • Visa hänsyn och respekt till varandra.
  • Ställ alltid tillbaka hantlar och vikter när du tränat färdigt med dem.
  • Var rädd om gymutrustningen, släpp eller kasta inte vikterna.
  • Annat viktigt: Torka av dynan efter dig med en trasa och lämna maskinerna åt andra mellan seten om det är kö. Ibland måste du vara flexibel på grund av att en instruktion eller IMT ska ske vid just din maskin eller redskap. Använd inte magnesiumpulver eller annat som smutsar ner gymmet och utrustningen.

 

 

Tack och välkommen till en härligt multihall!