Träningstips för dig som är 13 eller äldre

Träna det du tycker är roligt. Se till att du blir guidad om vilka möjligheter som finns att välja på. Det du inte visste fanns kanske blir det roligaste.

 

Utnyttja bredden i utbudet. Utmana hela din kropp och träna allsidigt. Variera styrketräning med konditions- och rörlighetsträning. Det mår din kropp bra av.

 

Ge dig tid för träning. Utmana dig successivt både i antal träningspass och träningstid men också med tyngre och tuffare belastningar. Kroppen behöver tid för att bygga upp sig och bli starkare. På så sätt undviker du skador.

 

En lämplig träningsdos är 2-3 pass per vecka.

 

Fråga oss. På Friskis&Svettis finns många tränare och ledare. Vet du inte vad eller hur du ska göra, tveka inte att be om hjälp!

 

 

Till dina föräldrar

Kanske oroar du dig för att styrketräningen ska bli för tung och därmed skadlig för din tonåring. Vi på Friskis&Svettis instruerar med siktet inställt på en hållbar träning och att övningarna utförs med god teknik och lämplig belastning.

 

Allsidig träning är alltid bäst. Vårt mål är att hjälpa ungdomarna att stärka kroppens grundfunktioner och rörelsemönster. Programmen innehåller därför träning som utvecklar kondition, styrka och rörlighet.

 

Huvudsaken är att lusten till träning behålls. Ungdomarna måste få göra övningar och använda redskap som de själva tycker är roliga. Se till att din ungdom tar hjälp utav våra tränare för att få tips på övningar och teknik.

 

I dagens samhälle är relationen till mat, ätande och träning sällan helt oproblematisk. Håll koll på din ungdom, så att det inte bär i väg med för hög träningsdos och fixering vid kost och vikt! Undvik skador och överträning genom att variera träningen, vila mellan passen och lägga in vilodagar.