Spinning

 

Individuell konditionsträning i grupp på cykel

 

Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastnings-vredet på cykeln. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

 

Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

spinning 2016

Spin distans

Spin distans är ett pass med mer eller mindre inslag av naturliga intervaller. Upplägget är fritt och fokus ligger på den guidande och instruktiva delen, ledaren kommer visualisera vägen genom hela passet. Kom in i flödet och orka precis det du vill.

Spin Distans Flow

Spin distans – flow, är ett skönt distanspass med inre fokus. Genom att jobba med långa sekvenser och jämn belastning strävar vi efter att hamna i "flow", där rörelsen nästan går av sig själv och deltagarna får möjlighet att bara vara i kroppen och musiken.

Spin intervall

Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.

I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i tre varianter: Långa, Pyramid och Korta. 

  • Spin intervall långa betyder att det är få men relativt långa intervaller i passet.
  • Spin intervall korta betyder att det är många men relativt korta intervaller i passet.
  • Spin intervall pyramid betyder ett varierande träningsupplägg. En pyramid kan byggas på flera olika sätt, intervallernas längd blandas. Grundtanken är att öka eller minska intervallernas längd för att vända tillbaka eller börja om från början.

Spin soft

För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Passar dig som vill ha en mjukare variant av spinning. Som återhämtningsträning, för dig som är helt ny eller äldre. 

Spin puls

Spinning med direkt feedback på din träning. Med hjälp av pulsband och intensitetsmätare kan du följa din egen hjärtfrekvens. Ihop med din upplevelse av ansträngning kan du hitta din individuella träningsnivå. Finns på flera olika pass där "puls" ingår i namnet. Du får låna pulsband av oss på plats


Giro 4

Giro 4 är ett tufft försäsongspass för inbitna cykelentusiaster. Upplägget är standardiserat och utformat av WorldTour laget Trek Segafredo tränare Mattias Reck och syftar till att ge så mycket träningseffekt som möjligt, både centralt för hjärtat och lokalt muskulärt.

Unikt för Giro 4 är att passet körs i fyra perioder om sex veckor vardera, där av 4:an – quattro – i passbeteckningen. Genom att byta upplägg var sjätte vecka växlas intensiteten upp successivt och utmaningen för deltagarna blir hela tiden optimal. Deltagare rekommenderas gå på passen regelbundet från period ett.